NA TRAGU STARE SLAVE
Opatijski rally, jedan od najstarijih u nas, tijekom gotovo četiri desetljeća prolazio je faze „toplo-hladno“, ali posljednjih godina vratio se na staze stare slave, deseci izvrsnih vozila na startu u srcu turističkog bisera Kvarnera
Danas već davne 1981.godine, tadašnje Auto moto društvo „Opatija“ organiziralo je prvi rally pod imenom „Rally riviera Opatija“. Rijetki svjedoci vremena tada zasigurno nisu vjerovali u dugovječnost tog natjecanja, koje se s nekoliko prekida održalo sve do danas. Prvog „majskog“ vikenda, 4. i 5.svibnja u srcu turističkog bisera Kvarnera, „stare dame“, kako joj tepaju, pored „Mrkata“, startat će 28.izdanje Rallya Opatija, međunarodne sportske oktanske manifestacije koja je posljednjih godina doživjela svoj istinski preporod. Nije teško prisjetiti se da je, prije samo tri godine, upravo ovo natjecanje oborilo hrvatski rekord broja sudionika u „kraljici“ auto sporta – rallyu. Bilo ih je na startu tada 108. Ove godine ta brojka nije dostignuta ali primamljivost nastupa ogleda se među brojnim bodovnim konkurencijama za koje je raspisano. Ni manje ni više nego – sedam. Prvo međunarodni je rally upisan u FIA kalendar, bodovno natjecanje FIA CEZ Prvenstva Srednjeeuropske zone, ove godine ponovo uvedeno u Hrvatskoj Međunarodno zonsko prvenstvo Hrvatske, prestižni internacionalni Mitropa Cup, Prvenstvo Republike Hrvatske, te iako malobrojnima kao sudionicima, ali znakovit Šampionat i Rally kup Bosne i Hercegovine, u kojem mogu nastupati i vozači drugih zemalja.
RIJEČKE LEGENDE RADALJ I RAFAJ MEĐU POBJEDNICIMA
Vratimo se na trenutak u povijest, u tu znakovitu 1981.godinu. Na cilju prvijenac je pobjedom obilježio Boris Bočkaj, tada u „stojadinu“ uz suvozača Nicka Broznića. Nick je slavio kao suvozač i godinu kasnije uz Riječanina Darka Rafaja, također u „Zastavi 101“. Prvi četverogodišnji ciklus pobjeda u tim legendarnim „stojedinicama“ zaokružili su 1984. Hreljan Darko Vidas, a godinu kasnije riječka legenda Boris Radalj. U 27 dosadašnjih izdanja 18 je različitih vozača slavilo pobjedama, njih nekolicina više puta. Četverostruki pobjednik onih „istarskih“ izdanja „Opatije“ sredinom prvog desetljeća ovog stoljeća, bio je Mariborčanin Tomaž Kaučić, tri je pobjede odnio najtrofejniji hrvatski rally as Zagrepčanin Juraj Šebalj, po dvije Darko Rafaj, Talijan Claudio de Cecco, Slovenac Rok Turk i Mađar Krisztian Hideg. Po nacijama pobjede su otišle u četiri zemlje – Hrvatska 11, Slovenija 10, te Italija i Mađarska po tri.
POVRATAK KULTNIH NIKE PULIĆA I DAVORA DEVUNIĆA
Od svih tih pobjednika, na startu ovogodišnje „Opatije“ naći će se njih petorica. Prošle je godine slavio još uvjek mladi slovenski lav i nacionalni prvak Rok Turk, kojeg po brzincima izvrsno vodi jedna od najboljih suvozačica ovih prostora Blanka Kacin. Ove je godine u novom automobilu „Hyundai i20 R5“, kojim je premijerni nastup imao na otvorenju hrvatske sezone početkom ožujka u Kumrovcu, dok je prošlog vikenda na domaćem terenu u Ajdovščini, u žestokoj završnici ostvario znakovitu pobjedu u obrani naslova nacionalnog prvaka. Treću bi pobjedu želio i dvostruki pobjednik 2015. i 2016. godine, ujedno posljednje dvije godine dvostruki hrvatski prvak Mađar Krisztian Hideg, koji nastupa za zagrebački AK Delta Sport. Stiže s prestižnom „Škoda Fabiom R5“.
Na svom je terenu Buzećanin, a član AK Opatija Motorsport, pobjednik Rallya Opatija 2017. Viliam Prodan, ove godine u novom automobilu „Renault Clio R3“, željan uspjeha i pobjede, ali svjestan da se nije lako suprotstaviti automobilima R5, kakvih će na ovogodišnjoj „Opatiji“, po uvidu u Listu prijava, biti osam. Prošlogodišnjeg svibnja pobjeda mu je izmakla za „sitnih“ 11,4 sekunde. Ništa – ali, veliko ko – Učka !
Zadržimo li se na domaćim imenima, vrijedan spomena svakako je „zlatni“ zagrebački dečec Juraj Šebalj (AKK Sveta Nedelja), ove sezone u novom automobilu „Toyota GT 86 CS“ klase 2, kojim može do domaćih bodova i zasigurno postolja, ali teško do četvrtog opatijskog trijumfa. Ako nas predviđanja ne varaju, svu će pozornost kamera i bliceva, čitaj medija i „raje“, zasigurno privući najtrofejniji hrvatski automobilist, povratnik na rally staze dubrovački „Gospar“ Niko Pulić. Da, dobro ste pročitali. Taj se ne predaje! Pronašao je novi izazov, da pored vožnje ispred svih kao jedan od predvozača na „Opatiji“ posljednjih godina, ove godine navuče pravi kombinezon i sjedne u „mali, ali slatki“ „Opel Adam R2“ kojeg je predstavio, dan uoči prvosvibanjskog blagdana, upravo u Opatiji. Posljednje službene nastupe u rallyu upisao je prije sedam godina u Kumrovcu i na zagrebačkoj „Delti“. I da priča bude pikantnija suvozač će mu biti još jedan legendarni hrvatski automobilist, „suvozač svih suvozača“, da se izrazimo riječnikom slavnog nogo-trenera Ćire, Zagrepčanin Davor Devunić. „Deva“, znan tako među prijateljima i fanovima, uvijek je tu negdje, uz staze, ali na suvozačkom mjestu u okviru hrvatskog prvenstva nije bio, u službenoj verziji, čak 22 godine. Upravo ovi „dedeki“, Pulić i Devunić, koji su „u drugoj mladosti“, posljednji zajednički nastup na Rallyju Opatija upisali su davne 1994. godine – znači prije 25 godina. Hm,….
Vrijedi vidjeti, nisu li što zaboravili, što mogu „dedeki“ među ovom „djecom“. Vrijedi, vrijedi,…. Ali da su mamac, svakako jesu.
Favoritima za „generalku“ 28. Rallya Opatija nameću se znani Mađari Kovacs-Istovics (Ford Fiesta R5), te Lovacz-Kürti (Hyundai i20 R5), kao i Slovaci Majerčak-Kušnier (Ford Fiesta R5). Među „odlikašima“ (R5) još su Mađari Hadik-Kertesz (Ford Fiesta R5), Fogasy-Berendi (Ford Fiesta R5) i Zsolt (Hyundai i20 R5) koji će suvozača definirati do verifikacije.
PO DIONICAMA ZNANIH BRZINACA
Organizator Autoklub Opatija, uz suorganizatore AK Rijeka, AK Ina Millennium i AK Delta Sport, pripremio je nimalo laganu zadaću za posade. Itinerer je dug više od 440 km, od čega, na žalost niti četvrtina, otpada na 11 brzinskih ispita. Prvog dana je dnevno noćna verzija, dva prolaska znanog i uvijek dobro, čak najbolje posjećenog brzinca „Breza“ na dionici Permani (Ružići)-„petrolejska“ cesta. Vozi se prvog dana,subotu 4.svibnja, s početkom prvog BI u 18,58 sati, a drugi kreće u 21,01 sat.
Nedjeljni program seli na istarske kliske i znane dionice, neke koje su opatijski rally proslavile. Zaleđe je to Učke, u igri su znana imena Račja Vas, Brest, Ročko Polje, Dane, te potom nezaobilazna Učka. Ukupno tri puta svaki, od jutra prvi u 8,53 sati, do posljednjeg koji kreće u 17,12 sati.
Subotnje prijepodne, ove godine nešto specifičnijeg izgleda i destinacije na Preluci punit će se Servisni park, isprobavanje vozila bit će na Shakedownu (Ružići) od 14 do 16,30 sati, a ceremonijalni start u centru Opatije kod Tržnice od 18,30 sati. Već uobičajeno vozila će noćiti na opatijskom Mulu, a pobjedničku posadu kod Merkata treba očekivati 5.svibnja u 18,10 sati.
Da je Opatija ne samo turistički, već i oktanski biser, dokazat će nam rally asovi europskih zemalja prvog svibanjskog vikenda. Vrijedi vidjeti……
(mik)
Snimci: M.Krpan