Tijekom vikenda 61 posada, iz šest europskih zemalja, borit će se za prestižno automobilističko postolje u Hrvatskoj
Na polovici smo kalendarske godine, a posljednji lipanjski vikend poklapa se i s polovicom do sada odrađenih automobilističkih manifestacija, u ove godine izuzetno bogatom i sadržajnom kalendaru Hrvatskog auto i karting saveza. Svojevrsna čast da zaključi prvi dio godine pripala je najstarijoj hrvatskoj automobilističkoj manifestaciji koja će, od 24. do 26. lipnja, ubilježiti svoje 48. izdanje.
Kultna „Delta“, punim nazivom „Zagreb Open – 48. INA Delta rally 2022.“, u organizaciji zagrebačkog Autokluba „Delta“, međunarodno je natjecanje u sustavu osam različitih konkurencija, od kojih je, uz državna prvenstva Hrvatske i Slovenije, te Međunarodno zonsko prvenstvo Hrvatske, zasigurno najznačajnije bodovanje u tri sustava FIA Međunarodne automobilističke federacije i to FIA Europski rally Trophy (ERT), FIA ERT 2 – Centralna zona i FIA ERT Junior Trophy Centralna zona. Uz to, u raspisu je Otvorenog prvenstva Zagreba za sve sudionike iz klubova Regije Sjever HAKS-a.
OSAM BRZINACA S UKUPNO 154 KM
Ovogodišnja „Delta“ odmakla se od urbanog područja grada Zagreba i s bazom rallya i servisnim parkiralištem odselila na prostor nekadašnjeg Centra sigurne vožnje u Mičevcu. Istovremeno su i brzinski ispiti usmjereni na jugozapadno područje šireg okruženja Jastrebarskog, sve do Samobora. Jedna je od rijetkih Delti na kojoj se neće voziti niti jedan od brzinaca na padinama Medvednice, Deltin zaštitni simbol Sljeme, tako da će do izražaja, tijekom itinerera dugog čak 532,96 km, doći četiri poduže dionice brzinskih ispita, od kojih će se svaka voziti dva puta. Tijekom tih osam brzinaca, čija je ukupna duljina 154,54 km, vozit će se prvog dana u subotu od 17,04 sati, a potom 18,42 sati BI Jastrebarsko- Gornja Reka, duljine 12,36 km. Nedjeljni program sastoji se od dvije dionice s po tri brzinska ispita, od kojih je prvi od 9,19 sati duljine 16,68 km dionicom Smerovišće-Grdanjci. Slijedi potom najdulji Stojdraga-Žamarija sa 31,78 km duljine i prvim startom u 9,47 sati. Prije polusatnog pregrupiranja u Samoboru (od 11,45 sati) posade će odraditi i treći prijepodnevni brzinac Drežnik Podokićki-Breslovje, duljine 16,45 km i startom u 11,15 sati.
Slijedi povratak u Mičevec, te novi poslijepodnevni „krug“ već odrađenih brzinaca s istim slijedom a startom u 14,33 sati (Smerovišće), 15,01 sati (Stojdraga) i u 16,29 sati (Drežnik Podokički). Prva se posada u ceremonijalnom cilju u Mičevcu očekuje u 17,54 sati.
SVE JE POČELO 1974. GODINE
Kroz dvije će godine kultna „Delta“ doživjeti svojih prvih 50 izdanja. Za vjerovati je da će to biti svojevrsni spektakl jer starije automobilističke manifestacije u kontinuitetu (izuzev 2010.godine) u nas nema. Poklopit će se i godine jubileja 1974.-2024., pa ih vrijedi dočekati.
A kako je sve počelo?
Počeci nisu vezani uz Zagreb i šire okruženje, već uz Gorski kotar i Kvarner. Tadašnje zagrebačko Auto moto društvo Ina u rujnu 1974.godine organiziralo je „Ina delta TLX rally“ sa startom u Delnicama, itinererom dugim 283 km cestama Gorskog kotara i Like, sve do cilja u Rijeci. Vožena su dva tada zvana „brdsko-brzinska“ ispita, Platak duljine 8,2 km i makadamska Učka od 8 km. Bilo je to tadašnje Prvenstvo Hrvatske regijskog karaktera.
U povijest ulaze pobjednici i prvi upisani u Zlatnu knjigu Delta rallya bračni par Tomislav i Milena Markt, posada tada domicilnog INA Teama. I slijedećih se godina Delta zadržala na prostorima Kvarnera, Ogulina, Delnica, ali u trećoj godini i prvom bodovanju za Prvenstvo Jugoslavije, približavajući se preko Duge Rese i Siska do kasnije dugih niz godina baze u Zagrebu, polako, ali strastveno stasavala u sve kvalitetnije natjecanje. Prvi međunarodni iskorak učinjen je s 13. Delta rallyem 1986.godine, kada je upisan u FIA kalendar kao pozivno natjecanje, sudjelovanjem čak 75 posada iz sedam zemalja. Te je godine staza bila dulja od ovogodišnje za 70-tak km, sa 17 brzinskih ispita, a sve u cilju prve kandidature za Prvenstvo Europe.
Upravo je taj „13.“ rally dobila, sve do danas, jedina ženska posada Slovenke Romana Zrnec i Špela Kožar, kada su iste godine postale i državne prvakinje.
Devedesete godine priča su za povijest. Organizacijski tim okupljen u Autoklubu „Delta“ (ime koje je prije koji mjesec ponovo vraćeno) realizirao je 1992. godine prvo natjecanje za Prvenstvo Europe koeficijenta 2, da bi godinu za godinom potom dobivao viši i viši koeficijent 5, pa potom i 10, kako su se svojevremeno rangirala natjecanja prvenstva Starog kontinenta, a time i dobiveni bodovi. Bio je to vrtoglav organizacijski uspon, a kako entuzijazma nije nedostajalo, podrška gospodarstva i politike je jačala, stiglo se i do visokih ciljeva 2007.godine, kada je Delta rally upisan u bazni kalendar FIA Prvenstva Europe. I tako još dvije godine.
No, stigla je 2010.godina kada je organizator morao pokleknuti pritisnut sveprisutnom recesijom i nedostatkom sponzorske moći otkazati rally. Te je godine ipak održan „Croatia rally“ na širem riječkom području u organizaciji tamošnjih klubova.
Na scenu se ponovo vraća kultna „Delta“ 2011. godine, širi se krug suradnika i destinacija u okruženju Zagreba, te preko FIA CEZ Prvenstva Srednjeeuropske zone u svom 41. izdanju 2015. godine ponovo biva uvršten u sadašnji „tretman“ i novo FIA ERT – Europski Rally Trophy. Rally Delta jedno je od automobilističkih natjecanja koje je „preživjelo“ i korona godinu 2020. realizirajući, uz skroman broj sudjelujućih posada, ali uspješan kontinuitet, natjecanje kojeg smo ove godine svjedoci u 48. izdanju. Samo dva do pedesetog !
Uz sve što povijest bilježi ne može se oteti dojam kako je upravo Delta rally utemeljenje i okosnica kvalitetne postavke već dvije godine uspješno realiziranog Croatia rallya u sustavu WRC-a.
DELTU JE POBJEĐIVALO 25 VOZAČA IZ 11 ZEMALJA
Poslije prvog pobjednika Tomislava Markta, još je šest hrvatskih vozača upisivalo pobjede na Delta rallyu, s ukupno 13 pobjeda. S najvećim brojem naslova tu je Juraj Šebalj, koji je pobjednički tron osvojio prvi puta 2004.godine, potom godinu kasnije, pa opet 2007., da bi se vratio u trogodišnji uzastopni ciklus 2012. do 2014. posljednju je pobjedu upisao 2016.godine. Tri je puta pobjednikom bio Tihomir Filipopvić, a po dva puta Borko Skurić i Niko Pulić. Jednu, legendarnu, prvu organizacijski u europskom miljeu, osvojio je 1992. Žarko Šepetavc, a u samom začetku sredinom 70-tih godina pobjednicima se pišu Aleksandar Mačešić i Berislav Modrić.
Pobjedu na Delta rallyju do sada su upisali vozači 11 zemalja (Hrvatska, Slovenija, Češka, Mađarska, Bugarska, Austrija, Velika Britanija, Slovačka, Nizozemska, Poljska i Italija), njih 25, a posljednji u nizu prošlogodišnji je pobjednik Slovenac Rok Turk kojem je to nakon 2019.godine druga pobjeda. S pet pobjeda najuspješniji stranac do sada je Slovenac Brane Küzmič sredinom 80-tih godina.
Kada su suvozači u pitanju bilo ih je 29, među kojima, uz već spomenutu Špelu Kožar još šest žena. Sa šest trofeja pobjednika u suvozačkoj ulozi je Toni Klinc, sve ostvareno uz jednog vozača Juraja Šebalja. S pet pobjeda slijedi ga Slovenac Rudi Šali, prvo dvije s Alešom Pušnikom, a potom tri s Branom Küzmičem. Tri pobjede ima doajen hrvatskih suvozača Davor Devunić, prvu s Tihomirom Filipovićem 1989. godine, a potom dvije s Nikom Pulićem sredinom 90-tih. Filipović je tri godine u slijedu jedini u svakom nastupu pobjedu ostvario s drugim suvozačem, prvo Davor Devunić, potom Saša Aćimović, a na kraju Talijanka Roberta Merluzzi.
Pobjede na 47 rallya Delta ostvarivane su u 14 različitih svjetskih marki automobila, prednjači Renault s devet, Mitsubishi s osam i Lancia sa šest.
WAGNER LOVI DRUGU HRVATSKU POBJEDU
Na listi 61 sudionika iz šest europskih zemalja 48.Ina delta rallya puno je zanimljivih vozača. Startni broj „1“ dodijeljen je austrijsko-slovenskoj posadi Simon Wagner – Pia Šumer koji će nakon pobjede početkom svibnja u Opatiji s Peugeotom 208 Rally 4 isto pokušati ponoviti na kultnoj Delti. Slijedi dvostruki pobjednik i višestruki slovenski prvak Rok Turk uz kojeg je ponovo provjerena suvozačica Blanka Kacin, a voze Hyundai i20. I onda slijedi svojevrsno iznenađenje. Na Delti je nastup najavio jedan od najboljih, ako ne i najbolji srpski automobilist Dušan Borković uz suvozača Igora Markovića. Za nastup su odabrali Škada Fabia Rally2 Evo. Borković je nekadašnji europski prvak na brdskim stazama, a posljednje desetljeće prvenstveno sudionik utrka na kružnim stazama, višestruki pobjednik i prvak u sustavima Prvenstva Europe i svijeta turističkih automobila, ETCC, TCR Europe, TCR International Series, a ove godine i Svjetskog GT prvenstva. Borković je, po dostupnim bilješkama upisao deset rally nastupa od 2008.godine, od kojih je jedan, bez značajnijeg uspjeha na hrvatskim prostorima – Rally Istra 2010.godine. Uz podosta odustajanja, rally uspjesi su mu pobjede 2019. i 2020.godine na Serbia Rallyu, kao i naslov prvaka Balkana.
Iako relativno mali broj, tek 13 slovenskih posada, ali znakovitih imena od kojih će se nekolicina boriti za plasman među deset najboljih, ali i prestiž u svom nacionalnom prvenstvu.
Od domaćih snaga očekujemo nove oglede Juraja Šebalja (Toyota Yaris GR) i Nenada Lončarića (Subaru impreza Sti), obojice iz AKK Sveta Nedelja, a na start će ponovo i Tihomir Filipović (Ford Fiesta3) kao uzdanica organizatora AK Delta.
Trenutno vodeći dvojac hrvatskog prvenstva, poslije tri rallya (Karlovac, Opatija i Velenje) Austrijanac Alfred Kramer, vozač AK Rijeka i aktualni državni prvak Buzećanin Viliam Prodan (AK Opatija Motorsport) ponovo će na novi megdan, na dugim brzincima, a vrijedi podsjetiti kako upravo ta duljina u bodovnom smislu Prvenstva Hrvatske donosi bodove s koeficijentom 1,5. Od trenutno vodećih u klasama PH tu su još, dosada nepobijeđeni Tomas Hrvatin (AK Rijeka) u klasi 3, ujedno trećeplasirani „generalke“, te Nenad Hrvatin (AK Prorace Sv.Lovreč) u klasi 5, gdje mu za vratom puše iskusni lisac Nenad Lončarić. Nedostaje jedini lider jedne od klasa, klase 4 Marsel Katić (AK Opatija Motorsport), čiji je klub u ekipnoj konkurenciji trenutno bodovno jači od Autokluba Rijeka. U okviru hrvatskog prvenstva prijavljeno je 37 posada iz 15 klubova.
U nekadašnjem Centru sigurne vožnje u Mičevcu, u petak 24. lipnja od 9 do 14,30 sati odvijat će se verifikacija posada i tehnički prijam vozila, sutradan od 9 do 12 sati svoja će vozila sudjelujuće posade moći oprobati na Shakedown dionici dugoj 3,30 km u Drežniku Podokićkom. Subotnji start iz Mičevca je u 16,01 sati, a poslije 50-tak kilometara itinerera stiže se sat kasnije na start prvog brzinskog ispita. Cilj je sutradan oko 18 sati.
Tekst i snimci: Miroslav KRPAN