Poštovani sudionici i ljubitelji automobilizma, s velikim zadovoljstvom vas pozdravljamo na jubilarnom „50. Zagreb Delta Rally” i zahvaljujemo što ste se pridružili tisućama europskih automobilista i relijaša koji su tijekom proteklih godina sudjelovali na ovom prestižnom događaju.
„Delta rally” predstavlja najstarije, najteže i najpopularnije automobilističko natjecanje u Republici Hrvatskoj, po mnogim ocjenama jedno od najkvalitetnijih u ovom dijelu Europe. Utemeljeno 1974. godine od tadašnjeg organizatora Auto-moto društva “INA” iz Zagreba, kao “INA-delta TLX rally”, dugo je tražilo svoje mjesto pod europskim suncem, pokušavajući dobiti status priredbe relijskog Prvenstva Europe, što je ostvareno tek 1991. godine kada je Međunarodna automobilska federacija FIA prihvatila višegodišnju kandidaturu, tako da je u lipnju 1992. godine sa predznakom rednog broja 19. održana prva “europska delta”, koeficijenta 2.
Organizatori uvijek i s ponosom ističu, da je to bila i prva međunarodna sportska priredba koja je povjerena hrvatskim organizatorima bilo koje sportske discipline, nakon osamostaljenja Republike Hrvatske, kao slobodne, neovisne i samostalne države.
Posebni gosti i simbolični nastupi
Ove godine, simbolično će se na startu utrke pojaviti nekadašnji vozači poput Tomislava i Milene Markta, prvih pobjednika Delte 1974. godine u BMW-u 2002. Njima će se pridružiti i druge legende kao što su Ivo Nauković i Jadranka Modrić, Niko Pulić i Davor Devunić, Borko Skurić i Boris Franjić, Juraj Šebalj i Toni Klinc, Daniel Šaškin i Ronald Šifner, a možda i Žarko Šepetavc i Nenad Krlić. Svi oni će simbolično preći preko rampe u istim ili replikama automobila s kakvima su nastupali na Delti te će se odvesti do prvog brzinca gdje će završiti njihov simbolični nastup.
Uzbuđenje je na vrhuncu dok iščekujemo početak ove spektakularne manifestacije. Želimo svim natjecateljima puno sreće i uspjeha, a gledateljima nezaboravno iskustvo.
Dobrodošli i uživajte u 50. Zagreb Delta Rallyu! Očekujemo vas s nestrpljenjem i veseljem!
Raspored događanja:
Srijeda, 5. lipnja:
- Dan: Upoznavanje staze za vozače.
- 18:00: Svečana skupština kluba u Gradskoj vijećnici s premijernim prikazivanjem dokumentarnog filma “50 godina Delta rallya” Stjepana Baloga i Nenada Bana.
Četvrtak, 6. lipnja:
- Cijeli dan: Tehnički pregled i verifikacija vozila, popisivanje staze.
- 19:00: Relijaški party u Studiju Katran uz prikazivanje filma.
Petak, 7. lipnja:
- Dan: Shake down.
- Večer: Svečani start na Europskom Trgu u Zagrebu, nakon čega slijede brzinci u Dugom Selu.
Subota, 8. lipnja:
- Dan: Brzinci u Zagorju i na Sljemenu.
Nedjelja, 9. lipnja:
- Dan: Brzinci u Samoboru i okolici.
- 16:40: Ciljna rampa na Europskom Trgu.
- Završetak: Završna press konferencija i dodjela nagrada na stadionu Dinama.
Osvrt na natjecanje
Kvalitetna organizacija, te nemjerljiva pomoć i podrška glavnog pokrovitelja, a može se slobodno reći uz sportske entuzijaste i utemeljitelja relija INA-Industrija nafte d.d. Zagreb, uz podršku najviših državnih sportskih i političkih vlasti, rezultirali su da Međunarodna automobilska federacija FIA već slijedeće 1994. godine povisi rejting relija na koeficijent 5, a samo godinu iza toga 1995. godine i na prestižni koeficijent 10.
“Delta rally” je jedna od najznačajnijih međunarodnih sportskih priredbi u Republici Hrvatskoj i ima izuzetno bogatu sportsku povijest. Prvo natjecanje održano u rujnu 1974. bodovano je za (tada regionalno) Prvenstvo Hrvatske. Start je bio u Delnicama, a staza duga 283 kilometara vodila je cestama Gorskog Kotara i Like do cilja u Rijeci. Uz jedan ispit spretnosti vožena su i dva brdsko-brzinska: Platak (8,2 km) s asfaltnom podlogom i Učka (8 km) po makadamskoj cesti. Prvi je pobjednik bio Tomislav Markt, član tadašnjeg INA-tima.
Tri je godine trebalo proći da se “delta” boduje za Prvenstvo tadašnje Jugoslavije. Startalo se u Preluci kod Opatije, a 690 km dugačka staza s pet brdsko-brzinskih ispita vodila je preko Ogulina, Delnica, Duge Rese, Siska i Zagreba gdje je bio cilj. Od 44 posada, koliko ih je startalo, najuspjelija je bila ona s vozačem Alešom Pušnikom iz Slovenije.
Daljnjih dugih devet godina dokazivanja prethodilo je podizanju ranga natjecanja za jednu stepenicu više. Naime, trinaesta po redu “delta”, održana 1986., upisana je u kalendar FIA-e kao međunarodno pozivno natjecanje. Nastupilo je čak 75 posada iz Italije, Austrije, Njemačke, Češke, Slovačke, Slovenije i zemalja bivše Jugoslavije. Ta će godina ostati upamćena i po prvoj nominaciji za Prvenstvo Europe. Staza je bila duga 607,55 km, bila je podijeljena u dvije dionice i 18 etapa sa 17 brzinskih ispita na šest različitih lokacija. Posebna zanimljivost relija je i pobjeda jedine ženske posade, Slovenki Romane Zrnec i njezine suvozačice Špele Kožar u Renaultu 11 turbo.
Nakon toga natjecanje u potpunosti seli i definitivno ostaje do danas na atraktivnim i zahtjevnim stazama u bližoj okolici Zagreba, po Zagrebačkoj gori, području Grada Samobora, Žumberku, Plješivici i Hrvatskom Zagorju.
Najteže razdoblje bilo je svakako ono za ratne agresije na Hrvatsku. Unatoč brojnim teškoćama, organizacija je bila besprijekorna i reli je upravo u tim najtežim godinama, sada u organizaciji Auto moto kluba “INA Delta” Zagreb, doživio vrtoglav uspon, nezabilježen u povijesti Europskog relijskog Prvenstva. Naime, te prve europske 1992. godine, (pobjednici posada Ž. Šepetavc – N. Krlić, Hrvatska) kao i slijedeće 1993. godine reli je održan s koeficijentom dva, odmah potom 1994. godine s koeficijentom 5 (N. Pulić – D. Devunić, Hrvatska), a već slijedeće 1995. sa prestižnim koeficijentom 10 (pobjednici ponovno N. Pulić – D. Devunić, Hrvatska). Zahvaljujući dobrim prijateljskim vezama i poznanstvima, te sve
većoj sportskoj reputaciji Rally-a i Organizatora, na natjecanju nastupa sve više kvalitetnih inozemnih vozača (tri puta i relijski prvak Europe E. Bertone, Italija) čime se zadržao visoki međunarodni rejting natjecanja, a objektivne ocjene najvrsnijih FIA promatrača i predsjednika Sportskih komisija, to još više učvršćuju.
Naravno da se organizator, sada pod novim imenom Auto klub “Delta” Zagreb, na ovim postignućima nije zaustavio i natjecanje je od 1996. godine kao “Croatia delta rally” redovno kandidirano i za najviši europski koeficijent, tada jedini još preostao koeficijent 20, sadašnjeg Prvenstvo Europe.
Pitali smo se nakon toga: Mogu li “deltaši” i sa kojim argumentima uskoro do najvišeg europskog ranga ili čak do relija za Svjetsko prvenstvo, kako u šali, ali s puno ozbiljnosti često govore?
Argumenti, ukratko bi mogli reći da uz “INA delta rally” stoje svi najvažniji sportski i državni čimbenici u Republici Hrvatskoj, kvalitetni sponzori i brojni mediji, a samu organizaciju provodi klub koji svoju aktivnost temelji na programima svog sportskog prethodnika Auto-moto društvo “Nafta” Gojlo, utemeljenog 1949. godine, sa profesionalnim stručnim timom i brojnim sportskim djelatnicima-volonterima, te vrhunskom tehničkom opremom, posebno glede mjerenja vremena, obrade rezultata i informatičke prezentacije istih, koju kao “Delta Timing”, osim u Hrvatskoj, obavlja na brojnim automobilističkim natjecanjima za Prvenstvo Austrije i Prvenstvo Slovenije.
Uz dobru organizaciju koju je osigurala konzalting potpora i dodatna podrška utjecajnjh prijatelja auto rally sporta u Europi, koji su u “Croatia delta rally-ju” prepoznali projekt vrijedan potpore, koncem 2006.g. stigla je dugo očekivana vijest. Međunarodna automobilistička federacija FIA nominirala je priredbu u 2007. godine za najviši europski status – za Prvenstvo Europe, a pobjednici te godine su hrvatska posada J. Šebalj – T.Klinc. U istom rangu natjecanja priredba je održana i 2008. i 2009.godine.
Četrdeset i osmo izdanje ove priredbe, pod imenom “48. Zagreb Delta Rally”, je bilo s europskim predznakom – službenog FIA Rally prvenstva Srednje Europe (FIA Central European Zone), ali i mogućnošću napretka u više FIA sustave (Kup ili Prvenstvo Europe, kao novi izazov Organizatoru Auto klubu “DELTA” Zagreb i Suorganizatoru Gradu Zagrebu, te svima svima drugima koji i dalje podupiru ovu priredbu.
I ove godine ZAGREB Delta Rally uvršten je u rang natjecanja FIA EUROPSKI RALLY TROFEJ (FIA-ERT) ZA VOZAČE I SUVOZAČE.
Dokumenti: