Branimir pl. Hranilović, dobitnik nagrade za životno djelo Hrvatskog auto i karting saveza (HAKS), jedna je od najistaknutijih figura hrvatskog autosporta. Njegova karijera duga više od šest desetljeća posvećena je razvoju automobilizma i kartinga, čineći ga nezaobilaznim dijelom povijesti i sadašnjosti ovog sporta u Hrvatskoj.
Od svojih početaka 1963. godine, kada je položio vozački ispit i uključio se u aktivnosti tadašnjih auto-moto društava, Hranilović je prošao gotovo sve aspekte autosporta – od natjecatelja i suca do organizatora i mentora. Njegova strast i predanost rezultirali su nizom uspjeha, kako na osobnoj razini tako i kroz doprinos razvoju cijelog sporta.
U nastavku donosimo intervju s gospodinom Hranilovićem, u kojem se osvrće na svoju karijeru, nagradu za životno djelo te viziju budućnosti autosporta u Hrvatskoj.
1. Kako ste se uključili u svijet autosporta i što Vas je privuklo?
BH: Nakon što sam 1963. položio vozački ispit, odmah sam osjetio neodoljivu privlačnost prema automobilima i natjecanjima. U to vrijeme automobilski sport imao je posebnu čar, bio je to spoj tehnologije, adrenalina i zajedništva, a ja sam želio biti dio toga. Pridružio sam se Akademskom automoto društvu Sveučilište, što je bilo jedno od najjačih organizacija toga vremena. Ključnu ulogu u mom ulasku u taj svijet imala je Sanda Brkljačić, nevjerojatna žena, koja je okupljala ljude svojom energijom i entuzijazmom. Ona je bila istinska vizionarka, organizatorica i motivatorica koja je stvorila atmosferu u kojoj smo se svi osjećali kao dio nečeg važnog.
2. Koji su bili najveći izazovi u Vašoj karijeri?
BH: Moja prva iskustva nisu bila za volanom, nego iza kulisa, sudačka uloga je bila moja glavna preokupacija. Na prvoj utrci na kojoj sam sudjelovao, 1. svibnja 1964. u Crikvenici, radio sam kao sudac. To je bio moj prvi iskorak u autosportu, i odmah sam naučio koliko je važna sigurnost i precizna organizacija. Polaganje sudačkog ispita bilo je izazovno jer su pitanja, pogotovo ona vezana uz sigurnost, bila zahtjevna, ali ta edukacija mi je pokazala ozbiljnost i odgovornost koju autosport nosi.
Autosport me osvojio svojom kompleksnošću i potrebom za timskim radom. Iako su vozači na stazi u prvom planu, iza svake utrke stoji mnoštvo ljudi koji predano rade na organizaciji, sigurnosti i pravilima. To me privuklo – prilika da budem dio nečega što spaja tehniku, strast i timski rad, dok istovremeno razvija natjecateljski duh i sportsku kulturu.
No, predanost sportu iziskivala je mnogo vremena i truda. Cca 20-25 vikenda godišnje provodio sam na stazama, što je često značilo balansiranje između obiteljskih obaveza i redovnog posla. Bilo je zahtjevno, ali nikada nisam požalio. Autosport mi je pružio ne samo adrenalin i strast, već i priliku da budem dio zajednice koja dijeli istu ljubav prema automobilizmu i kartingu. Taj balans između obitelji, posla i sporta naučio me organizaciji i odgovornosti, što je neprocjenjivo iskustvo koje nosim sa sobom kroz cijeli život.
3. Kako ste pridonijeli razvoju autosporta?
BH: Radio sam na brojnim natjecanjima u različitim disciplinama i na svim razinama – od direktora utrka do predsjednika žirija. Također, organizirao sam seminare za suce i vozače, prenoseći svoje iskustvo mladim generacijama.
4. Što za Vas znači nagrada za životno djelo HAKS-a?
BH: Kada sam primio nagradu, bio sam duboko dirnut jer je to za mene kruna mog životnog rada i 61 godine posvećenosti autosportu. Trenutak kada sam se popeo na pozornicu i vidio kolege i sportaše kako mi ustaju i plješću bio je neopisiv – steglo me oko srca i osjetio sam zahvalnost prema svima s kojima sam dijelio ovu strast. Nagrada nije samo osobno priznanje, već potvrda zajedničkog truda svih koji su kroz desetljeća dijelili iste vrijednosti i viziju. Ona simbolizira sav moj trud, posvećenost i ljubav prema ovom sportu, ali i motivaciju da nastavim doprinositi sve dok me zdravlje i entuzijazam služe.
5. Koji trenutak smatrate najvažnijim u svojoj karijeri?
BH: Posljednje četiri godine, kada sam bio dio WRC-a u Hrvatskoj, definitivno su vrhunac moje karijere. Sudjelovati u organizaciji tako prestižnog natjecanja, koje se smatra vrhom svjetskog rally sporta, bilo je neprocjenjivo iskustvo. WRC u Hrvatskoj nije samo događaj visokog sportskog značaja, već i važan trenutak za promociju Hrvatske kao destinacije vrhunskog sporta. Za HAKS je to prilika za jačanje međunarodnog ugleda i povezivanje s globalnom automobilističkom zajednicom. Sudjelovati u takvoj organizaciji, kao sudac u servisnom parku i refill zonama, bilo je za mene veliko priznanje, ali i odgovornost. To je trenutak koji mi je pokazao koliko naš sport može rasti i doprinijeti ne samo autosportu, već i hrvatskom turizmu i gospodarstvu. WRC je simbol izvrsnosti i dokaz kako zajedno možemo postići velike stvari, a biti dio te priče za mene je neizmjerno ponosno i motivirajuće.
6. Što smatrate ključnim za budućnost autosporta u Hrvatskoj?
BH: Fokus mora biti na radu s mladima, posebno kroz karting i juniorske kategorije, jer upravo su mladi temelj na kojem se gradi budućnost autosporta. Poticanje mladih vozača i njihovo uključivanje u sustavne programe treninga i natjecanja ključni su za razvoj njihovih vještina i strasti prema sportu. Uz to, edukacija mora biti sveobuhvatna, obuhvaćajući ne samo tehničke i vozačke vještine, već i odgovorno ponašanje u prometu, jer time ne samo da gradimo bolje vozače, već i odgovornije članove društva.
Potičem klubove da ulažu više napora u rad s mladima na lokalnoj razini, kroz edukacijske radionice i sustavne programe koji će ih motivirati i osposobiti za natjecanja. Važno je omogućiti im pristup opremi i infrastrukturi, kao i mentorstvo iskusnih vozača i sudaca. Ono što smo postigli, poput omogućavanja natjecanja mladima sa 16 godina na zatvorenim stazama, već je veliki korak naprijed, ali treba ići još dalje. Uključivanje nove generacije sudaca i trenera također je ključ za održivost i napredak autosporta, jer oni svojim znanjem i iskustvom prenose vrijednosti ovog sporta na mlade naraštaje.
Autosport mladima pruža ne samo priliku za natjecanje, već i za osobni razvoj, učenje odgovornosti i discipliniranosti.
laganje u njihovu budućnost znači ulaganje u daljnji razvoj autosporta, jačanje sigurnosti u prometu i stvaranje novih generacija vrhunskih vozača i sudionika na stazi.
7. Kako ocjenjujete današnje stanje u autosportu?
BH: Danas je situacija u autosportu bitno drugačija nego prije 40-50 godina. U prošlosti je bilo lakše pronaći sponzore i osigurati sredstva zahvaljujući jednostavnijim strukturama i većoj dostupnosti financijske podrške. Međutim, i tada, kao i sada, najuspješniji vozači dolazili su na vrh svojim talentom, predanošću i sposobnošću da privuku podršku.
Danas je puno teže doći do sponzora, što djelomično proizlazi iz manje zastupljenosti autosporta u medijima i ograničenih resursa u industrijama koje bi mogle poduprijeti ovaj sport. Unatoč tim izazovima, imamo mlade talente koji svojim trudom i zalaganjem pokazuju da je moguće postići velike rezultate. Uz kvalitetnu podršku klubova, mentora i zajednice, ti talenti mogu ostvariti zapažene uspjehe i na domaćoj i na međunarodnoj sceni.
Smatram da je ključno osigurati veću vidljivost autosporta u javnosti, raditi na promociji i uključivanju novih generacija u sve aspekte ovog sporta, od natjecateljskih disciplina do suđenja i organizacije. To zahtijeva zajednički trud svih nas – od Saveza do klubova i pojedinaca. Ako u tome uspijemo, budućnost autosporta u Hrvatskoj može biti vrlo svijetla.
8. Što biste savjetovali mladim vozačima?
BH: Edukacija i rad su temelj svakog uspjeha, ne samo u autosportu, već u svim aspektima života. Bez kontinuiranog ulaganja vremena i energije u treninge, nema rezultata. Svaki mladi vozač mora razumjeti važnost tehničke pripreme, razumijevanja pravila i razvijanja vlastitih vještina na stazi. Treninzi nisu samo prilika za poboljšanje brzine i tehnike, već i za izgradnju mentalne čvrstoće i discipline.
Uz to, preporučujem mladima da uče od iskusnijih vozača, sudaca i mentora. Autosport nije samo natjecanje; to je zajednica u kojoj se znanje i iskustvo prenose s generacije na generaciju. Budite otvoreni za savjete, promatrajte kako stariji vozači rješavaju izazove i iz svake utrke izvučete lekcije koje će vas učiniti boljim.
I na kraju, ali ne manje važno, budite strpljivi. Uspjeh ne dolazi preko noći. Posvećenost, trud i ljubav prema sportu vode prema ostvarenju ciljeva. U autosportu nema prečaca – sve se zaslužuje radom, a to je ono što ovaj sport čini tako posebnim.
9. Kako se autosport može bolje promovirati?
BH: Nažalost, autosport u Hrvatskoj često je u sjeni većih i popularnijih sportova, što rezultira malom prisutnošću u medijima. Međutim, to ne znači da nemamo potencijal za veću vidljivost. Jedan od ključnih koraka je usmjeriti se na sustavnu promociju omogućuju direktan kontakt s publikom.
Suradnja s institucijama poput Ministarstva unutarnjih poslova (MUP-a) također ima velik utjecaj, osobito u edukaciji o sigurnosti na cestama kroz sport. Autosport ima jedinstvenu priliku spojiti atraktivnost brzine i tehničku preciznost s edukativnom komponentom, čime može privući ne samo ljubitelje sporta, već i širu javnost.
Svakako treba omogućiti pristupačne klase koje bi bile financijski dostupne novim mladim vozačima.
Pored toga, potrebno je razviti snažnije partnerstvo s privatnim sektorom. Uz kvalitetne rezultate i talentirane vozače, autosport može postati atraktivna platforma za promociju brendova, posebno onih povezanih s automobilskom i tehnološkom industrijom. Važno je naglasiti kako su mladi vozači i njihove priče ključ za stvaranje emocije i povezivanja publike sa sportom. U konačnici, više vidljivosti autosporta ne samo da podiže njegov status, već inspirira nove generacije da se uključe i postanu dio te zajednice.
10. Kakvi su Vaši daljnji planovi?
BH: Iako imam 80 godina, zdravlje i dalje prati moj entuzijazam, a pokretnost mi omogućuje da ostanem aktivan u autosportu. Svjestan sam ograničenja koje donose godine, no dok god imam snage i volje, nastojat ću doprinositi sportu koji mi je obilježio život. I ove godine radio sam na pet utrka, što je za mene veliko zadovoljstvo, i nadam se da ću i u budućnosti biti dio tih događanja.
Rad s mladim sucima i vozačima nije samo osobni cilj, već i ključ za osiguravanje svijetle budućnosti hrvatskog automobilizma i kartinga.
S više od šest desetljeća neprekidne posvećenosti autosportu, Branimir Hranilović utkao je svoj život u razvoj i promociju ovog sporta u Hrvatskoj. Njegova priča ne govori samo o osobnim uspjesima, već o neumornom radu na stvaranju generacija vozača, sudaca i entuzijasta koji danas kroje budućnost hrvatskog automobilizma i kartinga. Njegova strast, predanost i vizija postali su temelj na kojem se gradi sportska zajednica.
Danas, u njegovih 80 godina života i 61 godinu aktivnog djelovanja, Branimir Hranilović ostaje simbol ustrajnosti i neiscrpne energije. Njegov doprinos nije samo povijest – on je i smjerokaz za sve koji žele ostaviti trag u ovom zahtjevnom, ali izuzetno nagrađujućem sportu. Njegova strast za sportom, želja za prijenosom znanja i neumorna volja za sudjelovanjem i dalje su primjer mladim generacijama koje dolaze.
Hrvatski auto i karting savez (HAKS) iskreno zahvaljuje gospodinu Hraniloviću na svim godinama nesebičnog rada, predanosti i vizionarskog pristupa razvoju autosporta. Nagrada za životno djelo HAKS-a najmanje je što možemo učiniti kako bismo odali priznanje čovjeku čija je strast za automobilizmom oblikovala sportsku scenu Hrvatske. Gospodine Hraniloviću, hvala Vam na svemu što ste učinili i što i dalje činite za naš sport. Vaša ostavština ostat će zauvijek dio hrvatskog autosporta.
Autor teksta: Dejan Hren / Fotografije: Matija Mavrek, Andrea Rastowsky