Na sastanku Svjetskog motorsport vijeća u Ruandi najavljena je dugoročna vizija za WRC, Globalni plan kartinga i regulatorni okvir za Esport.
- Propisi WRC27 imaju za cilj veće sudjelovanje i natjecanje na najvišoj razini
- Globalni plan kartinga za povećanje globalne dostupnosti motorsporta
- Izrađen FIA Esport kodeks postavljajući temelj za sankcioniranje budućih virtualnih natjecanja
- Vizija 2030: najavljena FIA-ina strategija motorsporta
Svjetsko motorsport vijeće FIA-e sastalo se prekjučer, 11. prosinca, na svom zadnjem sastanku u 2024. godini. Sastankom koji se održavao tijekom tjedna generalnih skupština FIA-e u Kigaliju, Ruandi, predsjedao je predsjednik Mohammed Ben Sulayem, a članovi WMSC-a pridružili su se osobno i putem video konferencije.
U svom uvodnom obraćanju, predsjednik FIA-e pohvalio je 2024. godinu kao godinu napretka i ojačane federacije, ističući značajna ulaganja FIA-e u globalne aktivnosti uz značajno istraživanje i razvoj u području sigurnosti, volontera i dužnosnika.
Predsjednik je izvijestio o velikom napretku od prethodnog skupa WMSC-a koji je održan u listopadu.
Pozdravljajući i zahvalivši članovima na njihovom trudu, predsjednik se obratio vijeću rekavši:
“Ova je godina bila vrijeme promjena i rasta. Izgradili smo jaču organizaciju redefinirajući naše vodstvo imenovanjima na visokoj razini koja Federaciji donose bogato profesionalno iskustvo.
“Zajedno kujemo budućnost globalnog motorsporta i dok slavimo 120 godina FIA-e, odajemo počast postignućima naše prošlosti dok stremimo budućnosti vođenu inovacijama i svrhom.
“FIA je na pravom putu – posebno bih želio zahvaliti Stefanu Domenicaliju i Formuli 1 na našem snažnom i produktivnom ovogodišnjem partnerstvu. Sezona Svjetskog prvenstva FIA Formule 1 2024. bila je rekordna i vrlo natjecateljska, a mi nastavljamo našu suradnju s Formulom 1 i General Motorsom dok se krećemo prema jedanaestoj momčadi na gridu od 2026. godine.”
Predsjednik Ben Sulayem također je podijelio pojedinosti FIA-inog financijskog izvješća na kraju godine napomenuvši:
“Nastavljamo s implementacijom snažne komercijalne strategije i robusnog računovodstvenog procesa, smanjujući naš deficit i uspješno ispunjavajući naš cilj da budemo financijski održiva federacija.”
Vizija 2030: FIA-ina strategija motorsporta
Članovima Svjetskog vijeća predstavljena je FIA-ina strateška vizija sporta za razdoblje 2025.-2030. Glavni tajnik za sport, Valerio Iachizzi, predstavio je plan oblikovan na temelju doprinosa klubova članova, a koji prihvaća budućnost s povjerenjem i svrhom.
Novu viziju podupire pet ključnih stupova – vrijednosti koje ujedinjuju globalnu motorsport zajednicu: jačanje brenda FIA-e, osiguravanje globalne dostupnosti, raznolikosti i uključenosti, unapređenje inovacija, tehnologije i obrazovanja, vodstvo u održivosti i okolišu te osiguran financijski rast i reinvestiranje.
Ovi stupovi su građevni blokovi za sedam strateških ciljeva unutar plana:
- Proširiti globalnu dostupnost i doseg
- Unaprijediti inovacije i tehnologiju unutar motorsporta
- Promicati održivost okoliša u svim aktivnostima i područjima FIA-e
- Poboljšati obrazovanje, raznolikost i uključenost u zajednicu motorsporta
- Osigurati dugoročnu financijsku stabilnost, rast i reinvestiranje
- Voditi razvoj globalnih standarda motorsporta
- Poticati jača partnerstva s ključnim dionicima
Povezujući zajednice i potičući inovacije, strateška vizija nastoji popločati ambiciozan put naprijed kako bi se osigurao napredak motorsporta. Ova strategija pomoći će FIA-i da ostane relevantna, potaknuti rast i osigurati dugoročnu održivost motorsporta kao globalnog lidera u zabavi i inovacijama.
Više detalja bit će objavljeno u 2025. godini.
Slijedi sažetak odluka donesenih na današnjem sastanku WMSC-a:
Tehnički propisi WRC27 postavljaju temelje za dinamično i fleksibilno FIA Svjetsko prvenstvo u reliju
Svjetsko motorsport vijeće odobrilo je nove Tehničke propise za FIA Svjetsko prvenstvo u reliju 2027. godine s fokusom na smanjenje troškova, fleksibilnost i održivost.
Ova pravila razvijena kroz opsežne konzultacije i suradnju između dionika WRC-a uključuju značajno smanjenje troškova u usporedbi s trenutnom Rally1 formulom i uvode inovativne mogućnosti dizajna dopuštajući široku paletu oblika serijskih automobila i prilagođenih reli dizajna za natjecanje.
Propisi također obuhvaćaju različita rješenja pogonskih sklopova, pristup koji odražava razvoj automobilskog krajolika i osigurava da održivost okoliša ostaje središnja za budućnost sporta. Početni cilj je da konkurenti koriste motore s unutarnjim izgaranjem na održivi način 2027. godine uz diversifikaciju uključujući hibridne sustave ili potpuno električne tehnologije koje bi se mogle uvesti u kasnijoj fazi. Cijelo priopćenje pročitajte ovdje.
Globalni plan kartinga
FIA je najavila stvaranje globalnog plana kartinga bez presedana koji uspostavlja jasniji i pristupačniji put u i kroz FIA karting sustav. Karting je polazna točka za veliku većinu natjecatelja u motorsportu, a plan se fokusira na povećanje dostupnosti discipline koja će pružiti jednake mogućnosti vozačima diljem svijeta.
Kroz fazu postupne implementacije tijekom sljedeće tri godine, s prvim koracima poduzetim već 2025. godine, uključujući prva izdanja dolaska i vožnje Svjetskog kupa kao i odabir Karting centra izvrsnosti.
Za više informacija o Globalnom planu kartinga kliknite ovdje.
Esport
Danas je došao još jedan značajan korak u razvoju Esport natjecanja jer je Svjetsko vijeće odobrilo izradu FIA Esport kodeksa (Dodatak E) – prvog takvog okvira koji je izradila globalna sportska federacija.
Sva natjecanja u motorsportu u stvarnom svijetu u konačnici su uređena Međunarodnim sportskim kodeksom, a kako virtualne utrke nastavljaju brzo rasti, FIA Esport kodeks će regulirati Esport natjecanja pružajući nacionalnim savezima potreban pravni okvir za provođenje takvih događaja na nacionalnoj razini.
Nakon sankcioniranja dva Esport natjecanja tijekom FIA Motorsport Games 2024 očekuje se da će još mnogo događaja biti sankcionirano u nadolazećim godinama. Postoje temeljni elementi koji su oduvijek postojali unutar Međunarodnog sportskog kodeksa, poput definicije automobila ili vozača, koji su morali biti promijenjeni unutar Esport kodeksa kako bi imali smisla unutar ovih novih granica utrkivanja.
FIA-AI
FIA-in Odjel za tehniku i sigurnost radi na uvođenju novih sustava koji iskorištavaju umjetnu inteligenciju (AI) kako bi poboljšali razinu informacija dostupnih donositeljima odluka.
AI ima potencijalno veliki raspon primjena u motorsportu, a trenutna područja fokusa uključuju:
- Poboljšanje sigurnosnih standarda i uvođenje preventivnih mjera za smanjenje incidenata
- Poboljšanje učinkovitosti automatizacijom zadataka i dopuštanjem više vremena osoblju za obavljanje vrjednijih i složenijih zadataka
- Poboljšanje pravednosti i dosljednosti u donošenju odluka pružanjem preporuka na temelju prethodnih zapisa ili automatiziranjem otkrivanja kršenja, kao što je ograničenje staze u kružnim utrkama.
FIA je predana kontinuiranom razvoju ovog ogromnog potencijala preko cijele organizacije, dodajući vrijednost za sve različite kategorije motorsporta.
Ujedinjeni protiv internetskog zlostavljanja.
Članovi su čuli izvješće na kraju godine s pojedinostima o aktivnostima koalicije Ujedinjeni protiv internetskog zlostavljanja (UAOA) za 2024. i predviđanje za 2025. godinu.
Tijekom posljednjeg tromjesečja 2024. koalicija je porasla za 63 % pozdravljajući nove potpisnike iz ARISF-a i namibijske vlade, uz potporu UNESCO-a i FIH-a.
Angažman zajednice ostaje ključan stup UAOA koalicije i element za rast 2025. godine, dok je istraživanje značajno prošireno na različite sektore sportske zajednice s prvim izvješćem te vrste o zlostavljanju s kojim se suočavaju sportski novinari koje je sada pokrenuto.
Više detalja o Barometru sportskih novinara možete pronaći ovdje.
Ažuriranja propisa
FIA Svjetsko prvenstvo Formule 1
Predsjednik FIA-e, zajedno s predsjednikom i izvršnim direktorom FOM-a, Stefanom Domenicalijem, osvrnuo se na iznimno uspješnu sezonu 2024., koja je bila najduža u povijesti sporta. Istaknuta je produktivnost piramide jednosjeda koja se proteže od kartinga do Formule 1, s čak četiri vozača koja su 2025. prešla iz FIA prvenstva Formule 2 u Formulu 1.
Manja ažuriranja Sportskih i tehničkih propisa za 2025. odobrilo je Svjetsko vijeće, uključujući dovršetak propisa o ‘opasnosti od vrućine’ koji nalažu uporabu opreme za hlađenje vozača u određenim, ekstremnim vremenskim uvjetima. Ovaj uređaj razvijen je u suradnji između FIA-e i F1 timova tijekom prošle godine.
Odobren je niz ažuriranja Financijskih propisa za 2025. i 2026. kako bi se uključila proširena definicija „Inicijativa za održivost” koje su isključene iz ograničenja troškova kako bi se potaknulo kontinuirano nastojanje prema većoj ekološkoj održivosti.
Ažuriranja Sportskih propisa za 2026. ažurirana su kako bi odražavala promjene koje su već odobrene za 2025., uz usvajanje rodno neutralnog jezika u cijelom dijelu.
Tehnički propisi za 2026. također su dorađeni, prije nego što timovi prvi put mogu raditi na aerodinamici počevši od 1. siječnja 2025.
Izrađuje se novi niz propisa za 2026. pod nazivom Operativni propisi s ciljem reguliranja određenih aktivnosti F1 tima koje se odvijaju izvan trkaćeg vikenda. Za ovu početnu verziju ovih propisa preneseni su određeni elementi koji su povijesno bili uključeni u Sportske propise, kao što su ograničenja aerodinamičkog testiranja, ispitivanja pogonske jedinice i obavezna razdoblja gašenja.
FIA Svjetsko prvenstvo u reliju
Evolucija sustava bodovanja uvedenog na početku sezone 2024. izglasana je za 2025. nakon godine evaluacije i pregleda.
Za svaki naslov prvenstva ili kupa, bodovi će se dodjeljivati na temelju općeg plasmana svakog relija koristeći sljedeću ljestvicu: 25 / 17 / 15 / 12 / 10 / 8 / 6 / 4 / 2 / 1 za pozicije od 1. do 10. mjesta.
U FIA Svjetskom prvenstvu u reliju za proizvođače, vozače i suvozače, dodatni bodovi (pet za prvo mjesto do jednog za peto) bit će dodijeljeni na temelju akumuliranog ukupnog plasmana tek od nedjelje. Ovo uključuje dio od prve vremenske kontrole nakon noćnog regrupiranja do konačne vremenske kontrole elementa natjecanja, uzimajući u obzir sve vremenske kazne prikupljene tijekom ovog segmenta. Power Stage bodovi (5 prema 1) također će se nastaviti dodjeljivati, kao što je sada slučaj.
Revidirani format donosi pojednostavljenje uklanjanjem subotnjih bodova, smanjuje šanse da pobjednik relija osvoji manje bodova od drugoplasiranog natjecatelja i nastavlja povećavati nedjeljno uzbuđenje i konkurentnost. Format “Super Sunday” zadržat će svoju ulogu kritičnog dana natjecanja, dok Power Stage ostaje ključni element za televizijske kuće i obožavatelje.
Na strani promocije, medija ili vožnje VIP putnika u trećem shakedown prolazu sada će se nuditi na temelju jednog P1 automobila po proizvođaču kako bi se smanjila obveza timova da sve automobile stave na raspolaganje, a istovremeno zadržali mogućnosti izloženosti za WRC Promotora, timovi i organizatori s vožnjama dostupnim putnicima visoke vrijednosti.
Kako bi se stvorile nove značajke unutar timova proizvođača i poboljšalo pripovijedanje priča, natjecateljska posada koja obavlja servis na automobilu tijekom natjecanja sada će moći dobiti fizičku pomoć od druge P1 posade prijavljene pod istom natjecateljskom licencom i nominirane za bodovanje.
Nadalje, kao dio ažuriranja propisa koji se provode oko budućeg uvođenja “zapovjednog centra”, bit će omogućen prijenos podataka između tima i natjecateljskog vozila ili komunikacija prema/od posade ako se obavlja putem WRC Promotera u nesportske svrhe, a kontrolira i administrira FIA.
Što se tiče upravljanja okolišem, sportski propisi su ažurirani kako bi uključili ciljeve odobrene FIA-ine strategije zaštite okoliša za nadolazeću sezonu i dopunjeni odgovarajućom terminologijom.
ABB FIA Svjetsko prvenstvo Formule E
Kako bi se omogućilo više strateških opcija u utrkama gdje je potrebno obavezno “Pit Boost” (brzo punjenje), članovi Vijeća složili su se prekinuti njegovu vezu s Attack Modeom, što znači da se Attack Mode može uzeti u bilo kojem trenutku od kruga 2.
Financijski propisi za timove također su ažurirani na sljedeći način: Naknada od 100 000 € po sudaru (ograničeno na najviše 2 slučaja i 200 000 € po sezoni) dodijeljena je u slučaju sudara koji uzrokuje zamjenu ćelije za preživljavanje.
FIA Svjetska rally-raid komisija.
Niz prijedloga odobren je u FIA-inim sportskim propisima za cross-country reli kako bi se finalizirala implementacija FIA-inog mjerača okretnog momenta kao primarnog sustava za praćenje i kontrolu performansi pogonskog sklopa u automobilima grupe Ultimate. Ove odredbe definiraju pravni okvir za korištenje takvih sustava, zajedno s odgovornostima natjecatelja i pravima FIA-inog tehničkog delegata.
Na temelju analize podataka s natjecanja Rallye du Maroc prošlog listopada, utvrđena je progresivna ljestvica kazni za prekršaje povezane s korištenjem FIA-inog sustava za mjerenje momenta u W2RC-u. Vaga nameće sportsku kaznu od 10 sekundi po prekršaju do pet prekršaja, 30 sekundi za šest do deset prekršaja ili fiksnu kaznu od 10 minuta po fazi za više od deset prekršaja.
Komisija za Cross-Country reli
Nakon sveobuhvatnog pregleda sustava bodovanja uvedenog na početku Svjetskog i Regionalnog Baja kupa 2024., Komisija za Cross-Country reli procijenila je njegov utjecaj na natjecanje i angažman tijekom cijele godine. Dok je sustav uspješno održavao neizvjesnost do finalne utrke, povratne informacije od natjecatelja istaknule su potrebu za boljim prepoznavanjem ukupne izvedbe klasifikacije.
Kao odgovor na to, i nakon provođenja opsežnih simulacija, usvojen je revidirani format, koji integrira bodove iz ukupne klasifikacije i grupne klasifikacije, osiguravajući da se nagrađuju i apsolutna izvedba i postignuća specifična za grupu, dok natjecateljima u svim kategorijama pruža poštenu priliku osigurati jak konačni poredak.
Bodovi će se sada dodjeljivati registriranim natjecateljima za svaki Baja događaj kombiniranjem njihove konačne ukupne klasifikacije i rezultata grupne klasifikacije, na temelju sljedeće ljestvice za pozicije od 1. do 15. i dalje: 30 / 25 / 20 / 17 / 15 / 13 / 11 / 9 / 8 / 7 / 6 / 5 / 4 / 3 / 2 boda, s tim da se jedan bod dodjeljuje posadama koje su se povukle.
Dodatno, bodovi će se dodjeljivati registriranim natjecateljima za svaku Baja etapu pod istim formatom. Prvo mjesto donosi pet bodova, a za peto mjesto bodovi se smanjuju na jedan bod. Za prološke etape, tri boda će se dodjeljivati za prvo mjesto, dva boda za drugo i jedan bod za treće mjesto.
Komisija za reli
Odobreni su kalendari za 2025. godinu za FIA African, CODASUR, NACAM Rally Championship kao i European Rally Trophy.
Kliknite ovdje za pregled popisa kalendara koje je danas odobrilo Svjetsko vijeće.
Komisija za Touring automobile
Kumho FIA TCR World Tour kalendar za 2025. odobren je kako slijedi:
Komisija za utrke kamiona
Svjetsko vijeće odobrilo je produženje Goodyeara kao službenog glavnog partnera i ekskluzivnog dobavljača guma za razdoblje koje pokriva sezone 2025.-2027. Prema novom sporazumu prvenstvo će i dalje biti poznato kao Goodyear FIA European Truck Racing Championship.
Kalendar Goodyear FIA Europskog prvenstva u utrkama kamiona za 2025. odobren je kako slijedi:
Komisija za Drag Racing
Kalendar FIA Europskog prvenstva u drag utrkama za 2025. odobren je kako slijedi:
Sastanci Svjetskog motorsport vijeća 2025:
- 26. veljače – Virtualno
- 10. lipnja – U okviru FIA konferencije
- 16. listopada – Virtualno
- 10. prosinca – U okviru Generalnih skupština FIA-e