Svjetsko motorsport vijeće FIA-e (WMSC) održalo je 11. prosinca svoj završni sastanak za 2024. godinu u Kigaliju, Ruanda. Pod vodstvom predsjednika FIA-e Mohammeda Ben Sulayema, članovi vijeća analizirali su postignuća u protekloj godini te predstavili ključne planove i strategije za budućnost globalnog motorsporta. Sastanak je obilježio važan iskorak prema jačanju masovnosti natjecatelja, modernizaciji te posebno smanjenju troškova u svim segmentima auto i karting sporta.
Tehnički propisi WRC27 – novi temelj za FIA Svjetsko prvenstvo u reliju
Jedna od ključnih tema sastanka bilo je usvajanje tehničkih propisa WRC27, koji postavljaju temelje za dinamično i fleksibilno FIA Svjetsko prvenstvo u reliju. Novi propisi osmišljeni su kako bi omogućili veću konkurentnost i privukli veći broj tvorničkih ekipa i natjecatelja na globalnoj razini, uz povećanje održivosti samih natjecanja. Pravila stupaju na snagu od sezone 2027. Planirani ciklus propisa trajat će deset godina, osiguravajući stabilnu platformu za proizvođače i timove za ulaganje i razvoj sporta.
Glavni fokus novih propisa je smanjiti troškove za timove i omogućiti veću fleksibilnost u natjecanju tako da je koncept sigurnosne ćelije iz trenutačne generacije Rally1 automobila dorađen u zajednički jedinstven dizajn koji će smanjiti složenost i troškove. To omogućuje da se karoserija iz gotovo bilo kojeg automobila smanjene proizvodnje ugradi u sigurnosnu ćeliju, što znači da bi se hatchbackovi mogli natjecati s limuzinama, SUV vozilima, a postoji čak i mogućnost da se konceptualni dizajn karoserije pojavi na stazama od 2027. godine. Što se tiče pogona osim hibridnih vozila očekujemo i potopnu električna vozila od 2027. godina na utrkama WRC-a.
Troškovi od 2027. bit će ograničeni na 345 tisuća eura kao jedan od bitnih faktora konkurentskog sudjelovanja na natjecanjima. To predstavlja više od 50 posto smanjenja troškova. Te će se uštede postići putem specifikacija troškova komponenti. Također će biti uštede u tehničkom dizajnu određenih komponenti koje će ih učiniti izdržljivijima tijekom relija. Uz smanjenje troškova samih automobila, tekući troškovi za timove trebali bi se smanjiti ograničavanjem osoblja, smanjenjem logističkih transportnih troškova, povećanjem korištenja lokalnih objekata i povećanjem podatkovne povezanosti za pomoć inženjeringu izvan lokacije.
Globalni plan kartinga – razvoj mladih talenata
Na sastanku je predstavljen i Globalni plan kartinga, koji ima za cilj omogućiti pristupačniji put u i kroz FIA karting sustav i privući mlade natjecatelje iz cijelog svijeta u ovaj osnovni oblik autosporta. FIA je naglasila kako karting predstavlja temeljnu platformu za razvoj budućih prvaka i ključnu stepenicu za ulazak u svijet automobilizma. Plan uključuje: stvaranje povoljnijih uvjeta za sudjelovanje u natjecanjima, povećanje broja nacionalnih i regionalnih natjecanja, uvođenje edukacijskih programa za mlade vozače.
Plan ima fokus na pružanje okvira i alata nacionalnim sportskim tijelima (savezima) za razvoj aktivnosti na lokalnoj razini. Za to bit će stvorena radna skupina FIA-e za karting za podršku savezima stručnošću i najboljom praksom u vezi s provedbom FIA-inih inicijativa. Opseg radne skupine bit će posjećivanje i podrška između tri do pet saveza po kontinentu svake godine.
Izrađuje se također, tzv. Karting centar izvrsnosti, čija će prva implementacija biti 2025. Pružat će jednotjedne obrazovne programe koji podučavaju vozače temeljnim vještinama – usredotočenim na vožnju, tehnički, fizički i mentalni razvoj.
Kako bi se osiguralo opipljivo, dugoročno napredovanje mladih vozača koji prolaze obuku u Centru izvrsnosti, na kraju svake godine bit će faza selekcije. Tijekom ovog izbora, pobjednici će se natjecati pod jednakim uvjetima za značajne nagrade tijekom šest dana. Vozači će biti ocijenjeni unutar četiri ključna područja koja se podučavaju u Centru izvrsnosti – najbolji juniorski vozač dobit će financijsku potporu za nastavak svog razvoja u FIA Karting sustavu, dok će najbolji seniorski vozač dobiti financijsku potporu za napredovanje u nacionalnu Formulu 4 Prvenstvo – certificirano od strane FIA-e.
HAKS prepoznaje važnost kartinga kao izvrsne prilike za razvoj budućih talenata i već sljedeće godine planom je definirano značajnije ulaganje u ovaj segment. Povećanje broja natjecatelja u kartingu ključno je za održivi rast autosporta u Hrvatskoj, uz poseban naglasak na sigurnost i edukaciju mladih vozača od najranije dobi.
eSport – budućnost u digitalnom okruženju
FIA je donijela i važan korak u virtualnom motorsportu kroz usvajanje FIA Esport kodeksa, koji postavlja temelje za daljnji razvoj i standardizaciju eSport natjecanja. eSport se sve više prepoznaje kao važan dio autosport ekosustava, pružajući mladim vozačima priliku za edukaciju, trening i sudjelovanje na globalnim natjecanjima uz niže troškove.
HAKS podržava razvoj eSporta kao alata za privlačenje mladih u auto i karting spot. Digitalna platforma nudi priliku za učenje ključnih vještina poput koncentracije, strategije i tehničkog razumijevanja auto i karting sporta, što se kasnije može primijeniti na stvarnim stazama.
S usvojenim tehničkim propisima WRC27, Globalnim planom kartinga i napretkom u eSportu, HAKS kao članica FIA-e vidi jasnu priliku za rast broja natjecatelja, razvoj mladih talenata i promociju sigurnosti od najmlađih uzrasta. Ulaganje u ove inicijative omogućit će hrvatskom auto i karting sportu kvalitetnije temelje za buduće uspjehe na domaćoj i međunarodnoj sceni.
Autor teksta: Dejan Hren / Fotografije: FIA Arhiva