Kako se bliži početak nove autosportske sezone, Hrvatski auto i karting savez (HAKS) dovršava posljednje pripreme za 2025. godinu. S bogatim i raznolikim kalendarom te mnoštvom noviteta, sezona obećava biti jedna od najuzbudljivijih do sada. Gospodin Dragan Serden, predsjednik Odbora za autosportove, podijelio je s nama detalje o izradi kalendara, ključnim disciplinama i planovima za privlačenje novih natjecatelja. Osvrnuo se i na izazove koji dolaze s proširenjem natjecanja te važnost sigurnosti i medijske vidljivosti autosporta.
U ovom intervjuu otkrivamo kako se Savez priprema za 2025., što možemo očekivati od tehničkih i sportskih pravilnika te kako će promjene oblikovati budućnost hrvatskog autosporta. Osim toga, gosp. Serden podijelio je i osobne uvide o balansiranju organizacijskih odgovornosti i viziji za razvoj ovog uzbudljivog sporta.
HAKS: Kako biste ocijenili završetak priprema i izradu Kalendara autosportova za 2025. godinu koji je zaključen ranije nego prije?
Možda ne zaključen jer tek prvim danima nove godine bit će jasnije definiran potom i finaliziran, ali posao je jako rano započet pozivom na upis još 3. 10. 2024. i prijedlozi pravilnika i dodataka već početkom studenog stavljeni su u raspravu. Jako rano čak mi se čini prerano, a ne mogu se oteti dojmu kako su najave Skupštine dodatno stvar stavile nekako „na čekanje“. Morali smo neke organizatore „bocnuti“ na reakciju, iznimno mali broj primjedbi i prijedloga bio je na materijale za narednu sezonu, a meni osobno zapanjujuće da na Skupštini izvještajni materijali sporta kako autosporta tako i kartinga nisu niti jednom riječi komentirani. Zapitao bi se čovjek dali sve zaista vrijedi ili baš ništa ne vrijedi??? Vjerujem kako je fokus bio dosta daleko.
Kalendar će ponovno biti bogat, brojan i razviti cijelu paletu disciplina. Razgovaramo s driftom i off roadom. Opet će ga protkati čak 13 ili 14 serija, čekamo neke od susjeda da ponude draft svojih kalendara, a CEZ već više godina poslovično kasni i tek s početkom siječnja 2025. prikupit će prijave. Od europskih preko zonskih do regionalnih serija i natjecanja. Zadovoljan sam i pravi posao zapravo slijedi.
HAKS : Možete li nam otkriti koja nas iznenađenja i noviteti očekuju u sezoni 2025, kako u organizaciji, tako i u pravilnicima?
Bit će nekih inventivnih rješenja u klasama, grupama, divizijama kroz više disciplina. Dižemo ljestvicu sigurnosti u svim disciplinama, proširujemo krug natjecanja na licenciranim stazama. Bodovanja se tu i tamo korigiraju. Omogućit ćemo licenciranje klupskog i nacionalnog ranga kroz privremene licence imajući u vidu ograničenja promotivnih aktivnosti na natjecanjima iz Kalendara autosportova i regionalna natjecanja. Kroz proteklu sezonu učinili smo boljim točnost i pravovremenost u dostavi dokumentacije i na tome ćemo inzistirati i tijekom 2025. „Nacionalna klasa“ i inačice drugih najavljenih kupova trebale bi donijeti veću brojnost i konkurentnost. Uvodimo po prvi put mogućnost izuzeća organizatorima, a puno više pažnje i normiranja posvetit ćemo uvjetima za sportska odličja na natjecanjima i kraju sezone te statuse državnih prvaka i posebnih priznanja HAKS-a.

HAKS :: Dragan Serden i Pivac
HAKS: Na koji način će se ove godine raditi na sprječavanju prekrivanja natjecanja u različitim regijama kako bi svaki događaj dobio zasluženi medijski i gledateljski prostor?
Pitanje na koje bih mogao ponuditi više desetaka odgovora i upola toliko daljnjih dvojbi, a ja ću u mnoštvu nečeg takvog pozvati na malo kolegijalnosti i fer odnosa među organizatorima, ali i zamoliti sve natjecatelje da planiraju okvire i širinu svojih kalendara. Godinama nastojimo svim organizatorima poštovati želje i složiti dobre kalendare gdje moramo voditi brigu o međunarodnim serijama, prvenstvu Hrvatske i ponuditi nešto termina regionalnim nositeljima u tri naše regije. Naravno da je takvo što bilo lakše s npr. 29 natjecanja u pet disciplina nego s cca 60 natjecanja ili više u 10 – 12 disciplina. Da se razumijemo u širem okruženju iznimka je da netko vozi više disciplina ili da se malo ograničim više od dvije i takvo što kod nas još nije zaživjelo u potpunosti, ali sigurno idemo prema tome. Koristit ćemo institut koji je i do sada bio ugrađen u Smjernicama za raspis kategorije II gdje jasno stoji da natjecanja nacionalnog kalendara ne mogu prekrivati regionalne priredbe istih ili sličnih disciplina.
Moramo imati u vidu kako se kalendari pomalo proširuju na cijelu godinu, a mi tradicionalno izuzimamo od natjecanja sve naše praznike, godišnji odmori ponekad dugo traju, a neki ne bi riskirali niti sa zimskim uvjetima. Opet postoje oni koji niti alternativni datum ne ubrajaju u moguće. Mislim da dolazi vrijeme gdje moramo shvatiti da se Monte Carlo vozi u srcu zime, nogometne i druge lige igraju na Božić i Uskrs pa je za očekivati inovacije i za nacionalni autosport. Pogledamo li samo prema susjedima s nešto manjim brojem disciplina i natjecanja vidimo da nisu imuni na prekrivanje termina. Da zaključim sve ćemo napraviti da do takvoga ne dolazi i da baš svakome omogućimo što više nastupa na stazi.
HAKS: Hoće li u sezoni 2025. biti veći naglasak na medijskoj promociji svakog natjecanja i kako planirate povećati vidljivost autosporta u Hrvatskoj?
Iskorak napravljen prema nacionalnim TV kućama, nakladnicima i tiskovinama, društvenim mrežama rasti će iz mjeseca u mjesec, a na nama je kao struci osigurati kvalitetan materijal o kojem se ima što reći. Stručnost u samom vrhu press stožera uz podršku organizatora kao i svih članica u domenu medijske promocije postoji i samo ga treba dodatno osuvremeniti i prilagoditi zadanim uvjetima. Mogućnosti su ogromne čini mi se da volja postoji, a puno raditi svakako treba.
HAKS: Kakve promjene možemo očekivati u tehničkim i sportskim pravilnicima za 2025 i kako će one utjecati na vozače i organizatore?
Nešto o tome već sam rekao, a izrazom brojne najbolje ih je opisati. Usklađenja s međunarodnim pravilima još se rade jer želimo biti stvarni dio automobilističkog svijeta. Novosti će biti u ugovaranju i osiguravateljskom dijelu, neke će moguće unijeti dvojbe, ali za strah nema mjesta jer vremena za prilagodbu imamo. Vrijeme je za ugradnju četvrtine promjena koje nas u ovom mandatu očekuju pa će zima biti radna kao i uvijek.
HAKS: Postoji li plan za dodatne edukacije ili radionice za organizatore, suce i natjecatelje s ciljem unapređenja kvalitete natjecanja?
Reći ću samo postoje, a sve ostalo bit će službeno komunicirano prema interesnim grupama. Od on line okupljanja po disciplinama, edukacije stručnih komisija na terenu, specijalističkog seminara uživo, obnove znanja za vozače i sudce, digitalizacije nekih aktivnosti, itd. Na nešto i zaboravimo zato i tražimo od članstva korektivni element. U tome će nam vrijednom biti suradnja s Komisijom sportaša koju napokon imamo rekao bih prepoznatljivu, a uskoro će i organizatori dobiti svoj glas kroz stvarne predstavnike.
HAKS: Koje su ključne discipline i natjecanja koja će obilježiti autosportove u 2025. godini i kakva očekivanja imate od njih?
Svaka disciplina, svako natjecanje ima svoju važnost i težinu te odgovornost i briga prema onom što radim ne daje mi pravo da nešto favoriziram. Kako one rastu i dobivaju zonske, kontinentalne ili svjetske predznake jasno da i interes i fokus na njih postaje izraženiji u svakom pogledu. Svega toga u našem kalendaru imamo, imamo zonske i europske prvake i oni su vidjeli ste na vrhu Božićne jelke. Pogled je uvijek prema vrhu usmjeren, ali sigurnost naprimjer ne smije se baš nigdje zanemariti kao ni stručnost onih koji natjecanje stvaraju.

HAKS :: Dragan Serden
HAKS: Kako se Savez priprema za privlačenje novih natjecatelja i povećanje masovnosti u autosportovima u Hrvatskoj?
Sve vrste promocije, rad na disciplinama kartinga kao oktanskim početkom, prihvatljivije kategorije vozila i discipline od kojih bi mladi, čitaj bez puno novca!, kretali, suradnja sa susjedima i zajedničke priredbe, prodor u sve strukture koje imaju dodira s tehničkom i prometnom kulturom, infrastruktura za oktanski sport i “struju” danas, “jeftini nacionalni kupovi”, briga i ulaganja u logističku podršku svim vrstama oktanskog sporta i razonode, bliski odnosi s medijima, sponzorima, inicijative za “ovo i ono” i mogli bi tako još. Ja mislim da u ovom trenutku imamo infrastrukturu 98 članica disperziranu po cijeloj zemlji i uložili li takva barem 15 % više nego prošle godine u suradnju s HAKS-om, njegovim radnim tijelima i komisijama rezultati će biti i više nego prepoznatljivi.
HAKS: Kao predsjednik Odbora za autosportove kako osobno balansirate između organizacijskih odgovornosti i priprema za izazovnu sezonu 2025.?
Usporio jesam, ali još uvijek dovoljno sam brz za oktanske izazove. Uopće ne smatram se previše bitnim osim u dijelu gdje sam odan institucionalnom načinu rada i strukturi koju smo kroz godine u HAKS-u postigli te danas svoj posao vidim da je održavamo, kadrovski osvježavamo i gdje je potrebno unaprijedimo. Puno smo snage i novca u posljednje vrijeme potrošili na nepotrebno i vrijeme je za podvući crtu. Možda ne jednu nego dvije!! Razdoblje pred nama treba odabrati i složiti prioritete te vrlo ciljanim hodogramom voziti nas naprijed. Stanje hitno su izmislili oni što stalno kasne, mnoštvom prijedloga nastoje ga ponekad učiniti još složenijim, a naredno vrijeme baš obratno treba biti analizirano, plansko, mirno i učinkovito.
HAKS: Koji su vaši osobni ciljevi i vizije za autosport u 2025. godini te kako planirate osigurati njihovo ostvarenje?
Baš u ovom prije puno toga sam rekao i siguran sam da me svi koji to trebaju i razumiju. Osobne ciljeve u autosportu baš i nemam, a naročito ne nakon ovog izbornog procesa jer nakon niza godina složenih stanja mislim da je sport narastao do praga gdje mu je uzlazna putanja zagarantirana. I ne samo radi toga što se nadam mirnim vremenima, planu i analizi već i zato što su opće gospodarske prilike znatno bolje nego one od prije 8, 10 ili više godina. Viziju 2025. imam i ona nije duga…. 10 % više disciplina, preko 2000 licenciranih vozača i sudaca, bogat kalendar, proširena regionalna suradnja, “povratak” u CEZ, solidan tim koji sve to balansira i HAKS-ovu stalnu adresu do tridesetog rođendana, ali to je 2027. Možda uz takav dom i neki oktanski sadržaj da zadovoljstvo bude veće.
Autor teksta: Dejan Hren / Fotografija: Dragan Serden