Sezona 2024. ostat će zapamćena kao jedna od najuzbudljivijih u povijesti hrvatskog autosporta. Dok se dojmovi još uvijek slažu, neki od naših najuspješnijih vozača – Jan Pokos, Dora i Martin Ravenščak te Matija Jurišić – osvrnuli su se na proteklu godinu i podijelili svoja očekivanja za budućnost. Njihovi uspjesi, izazovi i planovi za 2025. pružaju uvid u to koliko je autosport dinamičan i nepredvidiv.

HAKS :: Matija Jurišić: Povijesna titula i izazovi pred novom sezonom
Matija Jurišić: Povijesna titula i izazovi pred novom sezonom
HAKS: Nakon što su se slegnuli svi dojmovi sezone 2024. možete li nam kao Prvak Europe u automobilizmu na brdskim stazama dati kratki osvrt na završenu sezonu i ovaj uspjeh?
MJ: Protekla sezona 2024. i naslov prvaka Europe na brdskim utrkama vrhunac je moje dosadašnje karijere. Kada sam se krenuo baviti ovim sportom prije 13 godina o ovome uspjehu nisam mogao ni sanjati. Već do početka ove sezone ostvario sam sa svojim timom zapažene rezultate i naslove kao što su 2 Zlatne kacige HAKS-a, dvije titule najuspješnijeg hrvatskog vozača i osam naslova državnog prvaka, ali ništa od toga ne dolazi ni blizu ovom povijesnom rezultatu. Činjenice govore da se cijela sezona svela na odluku u Buzetu i moj nastup pred domaćim navijačima, te da smo u neviđenoj atmosferi tog posljednjeg natjecanja vratili hrvatski automobilizam na kartu Europe. Nakon Nike Pulića i Tomislava Muhvića titula se ponovno vratila doma u Hrvatsku, a slike proslave iz Buzeta obišle su cijelu Europu pa i šire.
HAKS: Koju utrku biste izabrali kao najdražu u 2024. Godini
MJ: Nakon ovakve sezone gdje sam pobijedio 10 od 10 utrka je teško odabrati onu najdražu. Baš sve staze imaju svoja obilježja, izazove i čari koje ih čine posebnima i zanimljivima. Kao neke od dražih bih istaknuo ekstremno brzu Švicarsku, Španjolsku stazu koja više podsjeća na rally nego na brdsku utrku i Austriju i Portugal sa specifičnom atmosferom na stazi i velikim brojem navijača.

HAKS :: Matija Jurišić: Povijesna titula i izazovi pred novom sezonom
HAKS: Što biste istaknuli kao ključni faktor vašeg uspjeha?
MJ: Sve faktore. Napokon smo sve potrebne elemente uspjeli povezati u jedan veliki koji nam je bio potreban za osvajanje ove titule. Pri tome mislim na same početke i karting školu Prelučka legenda, nakon koje sam za Auto klub „Ri-autosport“ odvezao prva karting natjecanja, pa do elementa iskustva, smirenosti i fokusa koji mi je bio potreban na buzetskoj utrci, te mi je upravo to, usprkos velikom pritisku, omogućilo da završim ovu savršenu sezonu bez pogreške.
U ovom sportu ne postoji jedan faktor koji je ključ svog uspjeha, već je uz iskustvo potrebno odlično se pripremiti za svaku sezonu, zatvoriti financijsku i logističku konstrukciju, odabrati konkurentan i spreman natjecateljski auto, te na svakom natjecanju dati barem 110 posto od sebe. Naravno, bez iskustva i uigrane prateće ekipe ostvarenje vrhunskog rezultata bila bi gotovo sigurno nemoguća misija.
Ovo mi je bila u praksi bila četvrta sezona natjecanja na Europskom prvenstvu, tako da sam već imao iskustva na većini staza i znao sam na što se trebam fokusirati prilikom priprema za natjecanja. Prekretnica u cijeloj priči karijeri dogodila se u prethodnoj sezoni kada sam na utrci u Austriji doživio veću nezgodu sa Škodom Fabiom S2000. Iz iste sam izašao neozlijeđen, ali je zbog velike štete na autu sezona bila gotova već na drugom natjecanju. To je bilo zaista teško iskustvo, ali nakon njega smo kao cijeli tim promijenili pogled na pravila i pristup utrkama Europskog prvenstva i konkurenciju. Osim srca i želje morali smo stati na loptu i uključiti mozak, te dobro proučiti sva pravila za pripremu automobila kako bi mogli konkurirati bogatim i velikim timovima. Ma iskreno, znali smo da je vrijeme za veliki povratak jer motiv je kod svih uključenih u projekt bio zaista ogroman.
Moj team, mehaničari Paolo Mavričić i Albert Montan su također odradili odličan posao tijekom cijele sezone, te bih rekao da su oni, naravno uz sponzore i obitelj, imali jednako važnu ulogu u ovom uspjehu kao i ja.
Novi auto, Peugeot 308 TCR, s kojim sam se natjecao ove godine je također se pokazao odličan. Doveli smo ga u fazu gdje je bio zaista konkurentan po suhim i mokrim uvjetima, a to mi je omogućilo da postavim rekorde na osam zahtjevnih staza. Također je bio i veoma pouzdan tijekom sezone što je jako bitno u ovako gustom rasporedu natjecanja prvenstva.
Također, jedan od najvećih izazova u cijeloj priči je organizacija logistike, prijevoza automobila, rezervnih dijelova i guma, traženje smještaja za cijeli tim, kao i pokrivanje troškova za sve navedeno. Mislim da brojka od gotovo 15.000 prijeđenih kilometara u ovoj sezoni s našim servisnim kombijem dovoljno govori o samoj kompleksnosti nastupa na ovom natjecanju. Utrke su se osim Hrvatske vozile još u Austriji, Italiji, Njemačkoj, Češkoj, Portugalu, Španjolskoj, Švicarskoj, Poljskoj i Sloveniji. Isto tako na pojedinom utrkama kao što su Portugal i Španjolska nema povratka u Hrvatsku već se utrke odrađuju vikend za vikendom, a na putovanju ostaje gotovo dva tjedna pa je to dodatni napor i postoji pritisak da skupe maksimalni bodovi. Može se reći da je pristup nastupima profesionalan, a tim više od pola godine posvećen pripremi i natjecanjima. Dakle, zaista nije jednostavno.

HAKS :: Matija Jurišić: Povijesna titula i izazovi pred novom sezonom
HAKS: Dali je osvajanje naslova u određenim trenucima dolazilo pod znak pitanja?
MJ: Da. Bilo je nekoliko izuzetno stresnih situacija. U Švicarskoj smo u zadnjoj sekundi stigli na start zbog jedne situacije u boksu, u Sloveniji smo imali kvar mjenjača koji srećom tijekom utrke nije utjecao na rad istog ali je prijetio potpunim otkazivanjem, a u Buzetu je tijekom prve vožnje otkazivala pumpa goriva. Sve smo nekako izgurali, a svaka greška koštala bi nas titule jer konkurenti su bili blizu. Naime, svaki bod osvojen u grupi na pojedinom natjecanju koje smo vozili prenosio se u ukupni poredak, a na kraju sezone drugoplasirani talijan Antonino Migliuolo titulu je izgubio zbog samo jednog pogrešnog kočenja. Zanimljivo, ta pogreška dogodila mu se na domaćem nastupu u Italiji
HAKS: Kako provodiš zimsku pauzu?
MJ: Provodim je radno, ali i edukativno bog obaveza na fakultetu. Dijelom u garaži na pripremi automobila, a dio vremena posvetili smo sastancima s partnerima koji bi nam mogli pomoći u predstojećim projektima i organizaciji cijele sezone. Osim toga puno vremena provodim na simulatoru koji mi je osnovni alat za održavanje kondicije, testiranje postavki automobila i pripremi za nastupe.
HAKS: Kakvi su planovi za 2025. godinu?
MJ: Idemo korak po korak jer na ovom nivou nastupa svaka priča postaje izrazito skupa i kompleksna. Voljeli bi vratiti se na Europsko prvenstvo u brdskim utrkama i pokušati obraniti naslov prvaka, ali realno je da će konkurencija, kao i timovi, biti puno jača nego prošle sezonu, te da će prvenstvo bit zanimljivije nego ikad. Sama dramatična završnica sezone, kao i proslava u Buzetu podigla je praćenje i interes za ove utrke, te postoje najave uključenja novih vozača. Isto tako u kalendar se vraća i Francuska te će prvenstvo imati 11 natjecanja.
Ukratko, da bi krenuli u obranu naslova moramo najprije zatvoriti financijsku konstrukciju cijele priče, a to nije jednostavno, tako da će konačna odluka morati pričekati sredinu veljače i kraj pregovora s eventualnim partnerima i sponzorima. Paralelno, razrađujemo rezerve opcije kao što su nastupi na jakim utrkama u okruženju ili u domaćem prvenstvu kako bi zadržali formu do povratka na međunarodnu scenu. Volio bi se okušati i u drugim disciplinama, ali treba biti realan i reći da je za uspjeh potreban fokus na jednu disciplinu i jedno sustavno prvenstvo. Također, želim nastaviti sudjelovati u raznim projektima promocije i edukacije po pitanjima sigurnosti u prometu.
HAKS: Poruka za kraj?
MJ: Zahvaljujem se na podršci i praćenju Hrvatskom auto i karting savezu, auto klubovima Ri-autosport i Župa dubrovačka, sponzorima koji me prate, te naravno svim navijačima koji su bili i jesu dio naše priče.

HAKS :: Matija Jurišić: Povijesna titula i izazovi pred novom sezonom
Fotografije: Matija Jurišić arhiva