O Hrvatskom auto i karting savezu

Naslovna O Hrvatskom auto i karting savezu
by admin

Iz monografije „Bešte, ljudi – ide auto“

Ukratko o HAKS-u

Stoljetnu povijest organiziranog automobilizma u Hrvatskoj danas dijele tri udruženja - Hrvatski auto i karting savez (HAKS), Hrvatski autoklub (HAK) te Hrvatski motociklistički savez (HMS) koji su se 5.10.1991. iz razloga što konkretnijeg djelovanja razdvojili na dva različita smjera – auto-moto sport i mobility.

Prvo organizirano djelovanje u automobilizmu započelo je u Zagrebu 1. travnja 1906. godine kada je skupina od 14 uglednika osnovala Prvi hrvatski automobilni klub – prethodnika današnjeg Hrvatskog auto i karting saveza. Važno je reći da Hrvatski auto i karting savez taj dan na koji je održana osnivačka skupština slavi i kao svoj dan! Za prvog predsjednika izabran je grof Rudolf Erdody, a za tajnika Ferdinand Budicki. Šest godina nakon osnivanja u Hrvatskoj je održana i prva automobilistička utrka na dionici Zagreb – Varaždin.

Kroz veći dio dvadesetog stoljeća (od 1924. – 1990.) hrvatski automobilizam uglavnom je bio dijelom zajedničke države da bi se 1991. godine i hrvatskom samostalnošću – osamostalio i hrvatski oktanski sport! Osnovan je Hrvatski autoklub da bi se iz njega 5.10.1991. kao posebno udruženje izdvojio hrvatski auto i moto sport koji je već sljedeće godine primljen u Svjetsku automobilističku federaciju – FIA-u. Navedeni HAMŠS bio je i jedan od šest nacionalnih saveza koji su 1992. godine osnovali Centralno europsku zonu koja danas broji čak 16 zemalja.

Zajedničkom odlukom skupštine odlučeno je da se razdvoje automobilski i motociklistički sport te se 15.2.1997. održala osnivačka skupština današnjeg Hrvatskog auto i karting saveza. Rješenjima Ministarstva uprave Republike Hrvatske, Hrvatskog olimpijskog odbora te naposljetku i FIA-e kao krovne svjetske organizacije automobilista, HAKS je službeno priznat kao krovno i jedino nadležno tijelo za organizaciju, provođenje i nadzor svih auto i karting natjecanja u Hrvatskoj.

Kao jedan od vrlo bitnih datuma u povijesti djelovanja HAKS-a potrebno je istaknuti 1. lipanj 2011. godine. Tog su dana hrvatski predsjednik Ivo Josipović, predsjednik HAKS-a Marijan Kostrenčić i predsjednik HAK-a Ivo Bikić potpisali Deklaraciju o povećanju sigurnosti prometa na cestama Hrvatske. To je dio svjetske desetgodišnje kampanje Ujedinjenih naroda «MAKE ROADS SAFE» za koju su uz potporu FIA-e pod nazivom FIA ACTION FOR ROADS SAFETY u Hrvatskoj nadležni HAKS i HAK.

Svih ovih godina Hrvatski auto i karting savez prepoznat je i u krovnoj svjetskoj automobilističkoj federaciji dokaz čemu su i brojni posjeti dugogodišnjeg predsjednika Jeana Todta i ostalih najviših dužnosnika te sudjelovanje brojnih dužnosnika HAKS-a u najvišim svjetskim tijelima i komisijama. HAKS je i uspješni organizator brojnih međunarodnih događaja, kongresa i dodjela nagrada, a među nekoliko je najuspješnijih nacionalnih saveza po povlačenju sredstava iz fondova Svjetske automobilističke federacije.

Iz monografije „Bešte, ljudi – ide auto“

Ljudi HAKS-a

Kroz više od stoljeća u Savezu se na najvišim funkcijama izmjenilo nepregledno mnoštvo uglednika iz hrvatskog društva. Od spomenutog prvog predsjednika grofa Erdodya, arhitekta Heinzela – ujedno i gradonačelnika Zagreba, Ferdinanda Budickog, Branka Jordanića i mnoštva ostalih koji su zaslužni za razvoj sporta do današnjih dana.

U novijoj povijesti HAKS je vodilo mnoštvo uglednih predsjednika. Bili su tu dugogodišnji glavni državni inspektor Branko Jordanić, ugledni lobist Marijan Kostrenčić, predsjednik uprave Plive d.d. Matko Bolanča do današnjeg predsjednika, poduzetnika i investitora Davorina Štetnera.

Uz predsjednike velike zasluge za razvoj sporta imali su i tajnici Saveza. Prvi je bio trgovac Ferdinand Budicki koji je uvelike zaslužan za pokretanje automobilizma. Bivši glavni tajnik Zrinko Gregurek 2009. godine izabran je u Svjetsko motorsportsko vijeće Međunarodne automobilističke federacije (FIA WMSC). Ovo je najviša funkcija koju je obnašao neki dužnosnik hrvatskog saveza u dugogodišnjoj povijesti. Gregurek je ujedno obnašao dužnost predsjednika FIA Centralno Europske zone

Vrlo brzi uspon u Svjetskoj automobilističkoj federaciji imao je i novi predsjednik Davorin Štetner koji je već nekoliko mjeseci nakon izbora za predsjednika HAKS-a 2019. imenovan članom Radne grupe FIA-e za digitalni motorsport da bi krajem iste godine bio imenovan u jedno od najviših tijela – FIA ASN Developement Task Force – tijelo koje brine o razvoju svih svjetskih nacionalnih saveza.

HAKS se može pohvaliti brojnim ljudima koji su obnašali i obnašaju visoke dužnosti u Međunarodnoj automobilističkoj federaciji FIA-i. Slaven Dedić dugogodišnji je direktor utrka Svjetskog Rallycross prvenstva te član FIA komisije za Off road, Sanjin Paro bio je dugogodišnji član FIA komisije za brdske utrke, a Krešimir Sauerbrunn član FIA komisije za homologaciju.

Iz monografije „Bešte, ljudi – ide auto“

Tajništvo Hrvatskog auto i karting saveza

Matija Lovrec - fotografija

Glavni tajnik – Matija Lovrec

Predstavnici Hrvatskog auto i karting saveza u tijelima Svjetske automobilističke federacije – FIA

 

Davorin Štetner

Član FIA Esports komisije
koordinator FIA Esports South European zone (27 zemalja).
Član Upravnog odbora FIA Central European Zone

Slaven Dedić

član FIA Komisije za Offroad

Krešimir Sauerbrunn

član FIA komisije za homologaciju

Iva Damarija

predstavnica hrvatskih vozačica u FIA-i (2019. – )

Partneri

Web stranica haks.hr koristi kolačiće kako bi poboljšala korisničko iskustvo. Nastavkom korištenja stranice prihvaćate uvjete korištenja. Prihvaćam Ne prihvaćam